Kopenhagen, Zweedse les, examen en nog veel meer! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Sanne Lagendijk - WaarBenJij.nu Kopenhagen, Zweedse les, examen en nog veel meer! - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Sanne Lagendijk - WaarBenJij.nu

Kopenhagen, Zweedse les, examen en nog veel meer!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 Februari 2014 | Zweden, Växjö


Hallå!

Deze week realiseerde ik me ineens dat ik al meer dan een maand in Zweden ben. De tijd gaat zo snel hier. Dus tijd voor een update.

In de tweede week van mijn verblijf hier in Växjö al flink aan de studie want er moet een paper geschreven worden en ook het examen komt al dichterbij, omdat ieder vak maar 5 weken duurt. Dus voor jullie informatie, ik studeer ook echt in Zweden ;)

Omdat het nog best wel koud is en de meren rond Växjö nog bevroren waren maar besloten om op een dinsdagochtend om 8 uur ’s ochtends te gaan schaatsen. Nou ik kan vertellen dat het vroeg uit bed gaan het meer dan waard was. Erg leuk om weer een keer op de ijzers te staan en de campus zo vanaf het ijs te bekijken. Die week was ook de inschrijving voor de Lapland trip. En gelukkig heb ik een ticket dus 9 maart voor 8 dagen naar Fins Lapland!!! :D 

Verder trek ik ook veel met mijn Zweedse Buddy op, wat altijd erg gezellig is. 1 februari was het officiële Welcome Dinner en mijn Buddy vierde die dag haar verjaardag, dus dubbel feest!

In de week van 3 februari heb ik mijn FriendFamily ontmoet. Hierin wordt je gekoppeld aan een Zweedse familie, waarmee je allemaal leuke dingen gaat doen en die probeert je ook wat bij te brengen over de Zweedse cultuur. Erg leuk want ik ben gekoppeld aan twee zussen van ongeveer mijn leeftijd. En samen met nog 2 andere internationale studenten denk ik dat we leuke activiteiten gaan ondernemen met zijn allen.

En dat weekend was het tijd voor KOPENHAGEN!! In het weekend van 7 februari ben ik met een groep van 10 andere internationale studenten naar Kopenhagen geweest. Het is maar 2 uurtjes met de trein dus je bent er zo. Een heel leuk weekend gehad met de eerste dag een beetje zelf de stad verkennen en ‘s avonds een groot feest in het centrum. Zaterdag vroeg op om mee te gaan met een sight seeing georganiseerd door de overkoepelende organisatie voor internationale studenten dus waren we met een groep van wel meer dan 100 studenten die opgesplitst werden in kleinere groepjes en zo hebben we alle hoogtepunten van Kopenhagen wel gezien, waaronder natuurlijk ook de ‘little mermaid’ ;) Wat zoals verwacht best wel tegen viel, maar ja je moet er natuurlijk wel geweest zijn. Zaterdagavond was er een kroegentocht ook georganiseerd door diezelfde organisatie. Helaas ben ik die avond mijn mobiel verloren dus dat was wat minder, maar verder een leuke avond gehad. Zondag zijn we naar ‘Cristiania’ geweest, dat is een soort vrijstad binnen de stad Kopenhagen, en alles is daar ongeveer legaal, ook het kopen en roken van wiet, dus we keken onze ogen uit..

Terug in Växjö was ik daarna 5 dagen onbereikbaar, en dan merk je pas hoe afhankelijk je van je telefoon wordt! Maar gelukkig nu een nieuwe dus ben weer in the air!

Het weekend daaropvolgend ook weer leuke feestjes op de campus gehad en toen brak de week aan dat ik echt moest gaan studeren. Helaas werd ik begin van die week ziek dus van studeren kwam het niet echt. Ook heb ik inmiddels mijn eerste twee Zweedse lessen die week gehad. En net als in groep 3 het alfabet geleerd en leren klokkijken maar nu in het Zweeds ;) Erg leuk om een nieuwe taal te leren, die qua uitspraak redelijk lastig is. Vrijdag was het dan tijd voor mijn eerste examen, en hoe kun je beter vieren dat je examen voorbij is dan met een ‘fika’. 

Afgelopen weekend was het ‘the big hockey final’ van de Olympische Spelen! Zweden tegen Canada, natuurlijk met zijn alle naar deze Ice Hockey game gekeken, alleen echt goed eindigde het niet voor Zweden. (3-0 voor Canada) Dus helaas geen feestje daarna kunnen vieren.

Verder vandaag alweer de eerste les van mijn tweede cursus hier. De tijd vliegt echt voorbij hier. Heb het nog steeds erg naar mijn zin en vind het nu al jammer dat de eerste maand alweer voorbij is. Maar er staan een heleboel leuke dingen op het programma voor aankomende weken waar ik natuurlijk ook erg naar uit kijk!

Zo zal ik woensdag voor het eerst gaan skiën en hoop dat ik niks breek want aankomend weekend staat Stockholm op het programma, met het Avicii concert op zaterdag toch wel als hoogtepunt. En het weekend na Stockholm is het alweer tijd voor mijn reis naar Lapland, dus ik hoef me niet te vervelen hier.

Probeer jullie op de hoogte te houden!

Hej då!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Sanne

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4075

Voorgaande reizen:

17 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Växjö, Sweden

Landen bezocht: